اجاره انبار در تهران

اجاره انبار در تهران

RFID در انبار

از کاربرد RFID در انبارداری چه می دانید ؟ RFID چیست و چه مزایایی دارد ؟ آیا اعمال این روش انبارداری نوین در همه انبار ها لازم بوده و یا اصلاً امکان پذیر می باشد ؟ آیا این سامانه در ایران وارد شده است ؟

برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید .

 سامانه های کنترل موجودی

زمانی که در خصوص انبارداری سخنی به میان می آید ، هر مخاطبی با توجه به محیطی که به آن نیاز داشته و یا برای کسب و کار وی مناسب است به تحلیل اطلاعات می پردازد .

به عنوان مثال شاید میزان سرمایه یک دستفروش و تمایل وی  برای در اختیار گرفتن یک انبار به اندازه زیر پله ای کوچک باشد ، این در حالیست که اگر همین فرد کسب و کار خود را رونق داده و سال ها بعد صاحب یک مغازه شود ، دیگر زیر پله مذکور برای وی مناسب نبوده و اینک یک انبار چند ده متری پاسخگوی نیازهایش می باشد .

با توجه به این مثال ، زمانی که قصد تشریح RFID در انبار را داریم ، به جای تصور یک چاردیواری کوچک که ماتعلقلتش در کسری از روز سرشماری می شوند ، انبارهای غول پیکر با داشتن ده ها کارمند و میلیون ها جنس متنوع را مدّ نظر قرار دهید .

در همین اثنا پاسخ یکی از سوالات فوق داده می شود ؛ اینکه این روش انبارداری نه تنها برای کسب و کارهای کوچک لازم نیست ، بلکه در مواردی امکان پذیر هم نمی باشد .

در روش های کلاسیک و قدیمی تری که برای سرشماری محصولات مورد استفاده قرار می گرفت ، کارمندان پر تعداد انبارهای غول پیکر وظیفه داشتند تا اطلاعات تک تک محصولات را ثبت کرده و به نهاد مرکزی گزارش دهند .

طبیعیست که اشتباهات انسانی متعدد ، خطا در مشاهده اطلاعات ، شناسایی نادرست محصولات بواسطه خستگی کارگران یا نامساعد شرایط محیطی بودن محل کار ، تشابه زیاد محصولات و سرعت بالای ورود و خروجشان زمینه ثبت اشتباه اطلاعات را فراهم می کرد .

به همین دلیل رفته رفته پای اتوماسیون به اجاره انبار و انبارداری باز شده و رفته رفته نقش انسان در این عمل کمرنگ تر شد .

این روند تا جایی ادامه داشت که درج بارکد و مطالعه اطلاعات آن با چشم های الکترونیکی ، انبارداری نوین را روی ریل بهینه سازی به حرکت درآورد ، اما با این حال و با وجود کاهش چشمگیر مغایرت اطلاعات با موجودی واقعی ، به دلیل سرعت بسیار پایین راهکار جدیدی باید جایگزین بارکدخوانی می شد .

Rfid

زمانی که از برچسب های بارکد بر روی محصولات به منظور طبقه بندی آن ها استفاده می شد ، همواره لازم بود تا اسکنر در زاویه 90 درجه آن قرار داشته و با دیدی مستقیم و بدون مانع به مطالعه اطلاعات آن بپردازد . به همین دلیل برخی مجموعه ها با داشتن نوار نقاله در درگاه ورودی و خروجی کالا به قفسه ها و با کمک اسکنرهای سقفی اطلاعات آن ها را ثبت و پس از ذخیره سازی در کامپیوتر ، در اختیار بخش های گوناگون قرار می دادند .

سرعت پایین این روش در مقایسه با جابجایی هزاران محصول در طول روز ، محدودیت های اسکنر در هنگام خواندن اطلاعات ( از قبیل عدم امکان ایجاد زاویه ای قائمه و دیدی بدون مزاحم بر سر راه آن در همه مواقع ) و همچنین نیاز به نیروی انسانی زیاد ، به ابداع روش جدید تری تحت عنوان rfid در انبار منجر شد .

 

Rfid (Radio Frequency Identification) به معنای بازشناسی با امواج رادیویی ، سامانه ایست که در آن به جای استفاده از بارکد ، از یک تگ حساس به امواج الکترومغناطیس استفاده می شود که بدون محدودیت در دید مستقیم ، می تواند اطلاعات محصول را خوانده و تفسیر کند .

شاید در تبیین قدرت و کاربرد این روش ، اشاره به همین مطلب که در تنها یک ثانیه 100 الی 500 محصول با این روش شمرده می شوند کافی باشد . در این سامانه که به طور خلاصه از 4 قسمت تشکیل می شود ، شناسه یا Tag های مذکور روی بسته تک تک محصولات ، یا روی جعبه آن ها و یا پالت حامل چند بسته می نشیند . طبیعیست که در هر مورد تعداد کلی محصولات با ضرب و تقسیمی ساده به دست می آید .

این برچسب ها پس از نصب به کمک بازخوان برچسب یا Reader خوانده می شود . آنتن به عنوان سخت افزار اطلاعات این داده های خام را به کامپیوتر فرستاده و نرم افزارهای مدیریت اطلاعات نیز به عنوان بخش چهارم این سامانه ، دست به تحلیل آن می زنند .

در نهایت با ذکر این مطلب که امروزه مجموعه هایی در ایران که به اتوماسیون صنعتی و ارائه راهکارهای تخصصی ردیابی و شناسایی می پردازند باید گفت که در ایران نیز قادر به برپایی این سامانه در انبارهای مختلف هستیم .

برخی از مزایای استفاده از  rfid در انبار

  1. افزایش بهره وری ، دقت و سرعت در انبار
  2. بهبود شرایط امنیتی (با توجه به گیت های امنیتی و ضد سرقت)
  3. امکان آمارگیری دقیق و لحظه ای
  4. تسریع ورود و خروج کالا به دلیل عدم نیاز به توقف آن ها
  5. عدم ضرورت داشتن دیدی مستقیم روی کالا (برای خواندن اطلاعات)
  6. کاهش هزینه های بازرسی و نظارت
  7. کاهش تعداد نیروی انسانی فعّال در انبار بواسطه اتوماتیک کردن روند انجام کار (که این مورد می تواند به عنوان یکی از معایب این سامانه نیز لحاظ شود)
  8. قابلیت جستجوی سریع کالا در انبار و همچنین ثبت دقیق لحظه ورود ، خروج ، انقضاء یا فساد

Main Menu

Main Menu

Main Menu