اجاره انبار در تهران

اجاره انبار در تهران

انبار صنایع غذایی : با صرف نظر از مواد شیمیایی اشتعال‌زا، مواد منفجره یا محصولاتی که به کوچکترین ضربه، کمترین تابش نور یا ناچیزترین عامل نامساعد حساس بوده یا در حوزه‌های نظامی، نیرو یا صنایع خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند، ذخیره مواد غذایی دارای بیشترین حساسیت و پیچیده‌ترین پروسه‌های نگهداری می‌باشد !

یکی از دلایلی که ما محصولی را انبار می‌کنیم این است که تا موعد مصرف ویژگی‌های فعلی خود را حفظ کند، در نتیجه محصولاتی وجود دارند که گذشت سال‌ها نمی‌تواند تغییر در ساختار آن‌ها به وجود آورد و عملاً ذخیره آن‌ها با دشواری و تهدید خاصی هم مواجه نیست !

 این در حالیست که محصولاتی مانند مواد غذایی پس از چند روز خراب می‌شوند، پس لازم است تا مکانی با ویژگی‌هایی خاص را به نحوی آماده کنیم تا بتواند این محصولات را به مدتی طولانی در خود جای دهد .

در خصوص ساختار خود انبارهای مواد غذایی در یادداشتی که پیشتر تحت عنوان اجاره انبار مواد غذایی داشتیم به این نکته اشاره کردیم که برخی محصولات نیازمند قرار داشتن در فضای باز بوده (یا به عبارتی با قرار گرفتن در معرض باد هم سالم می‌مانند) ، برخی از آن‌ها حتماً باید در سردخانه نگهداری شوند، تابش نور مستقیم خورشید اکثر قریب به اتفاق آن‌ها را خراب می‌کند و برخی از آن‌ها نیز حتما باید در بسته‌بندی یا ظروف خاصی حمل و دپو شوند .

حال اینکه در مطلب پیش روی تمرکز خود را بر روی قفسه‌بندی انبار صنایع غذایی گذاشته و بدین ترتیب در خصوص ویژگی‌هایی که این سازه‌ها باید داشته باشند صحبت می‌کنیم !

قفسه‌بندی در انبار صنایع غذایی

همانند سایر اماکنی که بواسطه قفسه‌بندی امکان جای دادن کالاهای بیشتری را در خود پیدا می‌کنند، انبارهای مواد غذایی نیز با کمک چنین استراکچرهایی در ارتفاع گسترش یافته و می‌توانند محصولات بیشتری را با دشواری کمتر در خود جای دهند. در همین رابطه این قفسه‌ها باید دارای ویژگی‌هایی باشند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. قفسه‌بندی انبار صنایع غذایی لازم است تا

  1. دارای ساختاری مقاوم باشند،

نه تنها در حوزه مواد غذایی، بلکه به هنگام انباشتن هر کالا یا ماده دیگر، وجود طبقاتی مقاوم در برابر فشار الزامیست. وجود طبقاتی از ورق‌های فلزی با مقاومت کم سبب می‌شود تا نتوانیم این محصولات را به خوبی روی یکدیگر سوار کرده و حتی ممکن است با فرو ریختن آن‌ها مواجه شویم .

از سویی دیگر وجود لایه‌ای از ضد زنگ روی صفحات آهن از خوردگی آن‌ها جلوگیری می‌کند که این عامل نیز به حفظ مقاومت آن در بلند مدت کمک می‌کند .

 

  1. قابل شست‌و‌شو باشند،

از آنجایی که قرار است این محصولات در نهایت به صورت ماده‌ای خوراکی مورد مصرف قرار گیرند، وجود اندکی آلودکی محیط اجاره انبار روی آن‌ها می‌تواند به نتایج نامطلوبی از جمله حواشی بسیار زیاد برای کارخانه تولیدکننده و همچنین امراض گوناگون برای مصرف کنندگان تبدیل شود .

در نتیجه باید بتوانیم این قفسه‌ها را به صورت مستمر بشوییم! پر واضح است که استفاده از قفسه‌های فلزی با روکش‌های گالوانیزه و ضد رنگ یا پلاستیکی که می‌توان آن ها را شست در مقایسه با طبقات چوبی که در برابر نم و رطوبت مقاومت نیستند در اولویت قرار دارند .

 

  1. مانع از فاسد شدن مواد غذایی شوند،

شاید در نگاه اول اینچنین به نظر برسد که یک محصول با ویژگی‌هایی مشخص، دیر یا زود در برهه‌ای مشخص فاسد شده و فرقی ندارد که در چه مکان و شرایطی نگهداری می‌شود! اگرچه این حرف اشتباه هم نیست، اما یک مدیر انبار صنایع غذایی می‌داند که با ایجاد امکان دسترسی به تاریخ همه محصولات و ایجاد مقدمات خروج آن‌ها از هر گوشه و کنار ، این محصولات پیش از انقضاء فروخته و مصرف می‌شوند .

اگرچه سیستم FIFO به قیمت نخستین محصولات ورودی و خروجی اشاره دارد، اما در این سیستم نیز به نوعی فایفو اجرا شده و محصولی که زودتر به انبار آمده است، زودتر نیز از آن خارج می‌شود .

 

  1. قابلیت تغییر ابعاد و جابجایی داشته باشند،

توسعه‌پذیری یکی از ویژگی‌های انبار و چینشی خوب است. امروزه ما با محصولاتی با ابعادی مشخص سرو کار داریم! نحوه برپایی قفسه‌های یک انبار باید به نحوی باشد که چنانچه در آینده حجم هر محصول چند برابر کوچکتر یا بزرگتر شد و یا به گسترش آن در طول، عرض و ارتفاع نیاز داشتیم، وجود استراکچری ایستا و تغییرناپذیر سد راه ما نشود .

در نهایت لازم به ذکر است این قفسه‌ها باید دارای ویژگی سهولت دسترسی، حمل و نقل یا مدیریت ساده باشند که قفسه‌های متحرک به تحقق آن کمک خواهد کرد.

Main Menu

Main Menu

Main Menu