اجاره انبار در تهران

اجاره انبار در تهران

فایفو در انبارداری
فایفو در انبارداری

فایفو در انبارداری : همانطور که می دانید انبار ها مکان های با ارزشی برای بسیاری از صاحبان کالا و سرمایه هستند. انبارهایی که اجاره داده می شوند عموماً توسط صاحبین کسب و کارهای مختلف و به منظور ذخیره کالاهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند ؛ این کالاها می توانند مواد خام یا قطعات اولیه محصولاتی باشند که قرار است به زودی تولید و ساخته شوند و یا ممکن است محصولات و کالاهایی باشند که در صف فروش قرار دارند. از هر سو که به موضوع بنگریم تمام چیزهایی که در انبار ها ذخیره می شوند دستمایه ای برای جابجایی و به دست آوردن پول هستند و همین امر اهمیت انبارها را برای این افراد دو چندان می کند.

 

پیچیدگی و اهمیت انبارداری


انبارداری موضوعی می باشد که ممکن است در نگاه اول کاری سهل و آسان به نظر برسد ؛ این مطلب ممکن است در مورد انبارهای بسیار کوچک با ظرفیت های محدود صحیح باشد اما وقتی ابعاد اجاره انبار از یک حد نرمال فراتر برود و میزان کالاها موجود در آن افزایش پیدا کند ، کار انبار داری که شامل مسائل مختلفی همچون چگونگی چیدمان کالا ها ، نوبت دهی محصولات برای خروج از انبار ، حسابرسی دقیق تعداد کالاها در هر روز و بسیاری کارهای دیگر می شود ، کاری بسیار پیچیده و مشکل خواهد بود. روش های مختلفی برای این کار وجود دارند که لایفو و فایفو در انبارداری نمونه هایی از این روش ها هستند که در ادامه تلاش می کنیم به بررسی روش فایفو بپردازیم.

 

روش فایفو در کار انبار داری


فایفو یکی از روش هایی است که علم حسابداری و حسابرسی به انبارداران و افرادی که به هر شکلی از انبار استفاده می کنند هدیه کرده است. فایفو مخفف عبارت FIRST IN FIRST OUT است که معنای لغوی آن " اولین ورودی اولین خروجی " است. اگر بخواهیم به زبان ساده و خلاصه وار این روش را تعریف کنیم می توانیم بگوییم که در این روش هر کالایی که زودتر به انبار وارد شود در هنگام خروج زودتر خارج می شود . موضوعی که در این مبحث می توان به آن اشاره کرد این است که وقتی با روش فابفو در انبارداری اقدام به اداره انبار می کنید کالاهایی که در انتهای هر دوره در انبار باقی می مانند از نظر تاریخ ورود به انبار در جدیدترین و به روز ترین حالت خود قرار دارند؛ به همین سبب قیمت خرید کالاهای باقی مانده تحت عنوان ارزش موجودی کالای پایان دوره در نظر گرفته می شود. اجازه دهید این موضوع را با ذکر یک مثال برایتان شفاف تر کنیم.


فرض کنید از یک قلم از کالاها در انبار یک شرکت که به خرید و فروش محصولات مختلف مشغول است ، در پایان دوره تعداد 400 عدد باقی مانده است و اطلاعات ورود آن کالا به انبار به صورت زیر باشد:


موجودی کالای اول دوره : تعداد 200 عدد به قیمت خرید 300 ریال
خرید اول : تعداد 250 عدد به قیمت خرید 320 ریال
خرید دوم : تعداد 200 عدد به قیمت خرید 330 ریال
خرید سوم : تعداد 220 عدد به قیمت خرید 350 ریال


حال اگر بخواهیم قیمت موجودی آن کالا را در پایان دوره از روش فایفو در انبارداری محاسبه کنیم با توجه به اینکه تعداد باقی مانده محصولات در انبار جزو آخرین خرید های شرکت می باشد ، تعداد باقی مانده را به تریتیب از آخرین خرید های شرکت قیمت گذاری می کنیم . در مثال فوق بهای تمام شده موجودی کالا در پایان دوره به شکل زیر محاسبه می شود:


بهای خرید آخر ( سوم ) : 77000 = 350 * 220
تعداد باقی مانده موجودی کالا در پایان دوره : 180 = 220 – 400
بهای باقیمانده از خرید ماقبل آخر ( دوم ) : 59400 = 330 * 180
و در نهایت بهای کامل موجودی پایان دوره : 136400 = 59400 + 77000


همانطور که مشاهده کردید در روش فایفو اگر تعداد کالای باقی مانده در انبار در انتهای دوره از مقدار کالای خریداری شده در آخرین خرید کمتر باشد قطعا موجودی پایان دوره بر حسب قیمت آخرین خرید محاسبه می گردد ؛ اما اگر این تعداد از مقدار آخرین خرید بیشتر باشد بر طبق روش فایفو و بر اساس مثال فوق عمل می شود.

Main Menu

Main Menu

Main Menu